Przygodę z lotnictwem rozpocząłem w 1987 roku. Dotychczas wykonałem blisko 14 000 lotów na szybowcach i motoszybowcach turystycznych. Od ponad ćwierć wieku posiadam uprawnienie instruktora szybowcowego, poszerzone w 2016 o szkolenie do przywileju TMG. Od 2022 jestem instruktorem instruktorów (FI/FI), zaś od 2023 egzaminatorem praktycznym Lotniczej Komisji Egzaminacyjnej. Jako instruktor wylatałem ponad 2000 godzin, z czego 1/4 przypada na doświadczenie zdobyte zagranicą. Współpraca z angielskimi klubami szybowcowymi zaowocowała uzyskaniem certyfikatu instruktora z pełnią praw Brytyjskiego Stowarzyszenia Szybowcowego. W roku 2021 założyłem zadeklarowaną organizację szkolenia lotniczego (DTO).
Jak w każdej organizacji tego typu również w moim DTO szkolenia realizowane są przez wykwalifikowaną kadrę instruktorską, z tą wszelako różnicą, że wraz ze wspomagającym mnie instr. Maciejem Oleksiewiczem mamy większy nalot instruktorski na szybowcach aniżeli wszyscy instruktorzy szybowcowi w niejednym, wcale niemałym aeroklubie razem wzięci.
Ponadto, w odróżnieniu od znakomitej większości aeroklubów przykładam dużą wagę do efektywnego wykorzystania czasu spędzonego na lotnisku oraz oferuję indywidualny grafik na każdym etapie szkolenia. Stąd moja oferta skierowana jest do wszystkich, a szczególnie do osób, którym na przeszkodzie w zdobyciu licencji pilota stanął panujący w aeroklubach skostniały i czasochłonny system szkolenia szybowcowego. Dodatkową korzyścią jest prowadzenie szkoleń w bezpośrednim sąsiedztwie dużego miasta jakim jest Warszawa - w Milewie, k. Płońska w woj. Mazowieckim.
Mam nadzieję, że któregoś dnia wykonamy wspólny lot a wkrótce potem czytający te słowa będzie gotów, by wylecieć samodzielnie.
Stanisław Sawicki
Motoszybowce
Szybowce
Według minimów zawartych w SFCL.130 SPL w ramach szkolenia uczeń musi wylatać przynajmniej 15 godz. w tym przynajmniej 10 godz. z instruktorem i przynajmniej 2 godz. samodzielnie, z czego do uzyskania przywileju „szybowce” przynajmniej 7 godzin czasu lotu na szybowcach, zaś do uzyskania przywileju TMG 6 godzin czasu lotu na motoszybowcu turystycznym. Tym samym 15 godzin szkolenia w locie wystarczy, aby zdobyć obydwa przywileje. Formalnie jest to dopuszczalne, ale wykonalne jedynie dla pilotów z dużym doświadczeniem samolotowym. Dla pozostałych kandydatów uzyskanie odpowiedniego poziomu umiejętności wymaga dłuższego czasu szkolenia.
SZYBOWCE
Szkolenia szybowcowe realizowane są w niedalekim sąsiedztwie Warszawy, na lądowisku Milewo k. Płońska, EPMX. Milewo wyróżnia się bardzo dobrze utrzymanym pasem i równie dobrze zadbaną infrastrukturą. Po uzgodnieniu z właścicielem można przenocować w świeżo zmodernizowanym domku pilota lub rozbić namiot.
Aerokluby często uzależniają organizację kursu od zorganizowania grupy szkolenia podstawowego, a minimalna liczebność grupy określana jest na poziomie trojga szkolonych. W Milewie jest dokładnie odwrotnie. Podstawówki ani żadne inne grupy dla dalszych etapów szkolenia nie są tworzone, a dla zapewnienia dobrego wykorzystania czasu szkolonych ilość zapisów na jeden dzień lotny ograniczona jest do trzech. Przybycie na lotnisko tylko jednego ucznia w żaden sposób nie pozbawia nas możliwości wykonywania lotów.
Należy mieć na uwadze, że ani kursy jednoosobowe, ani żadne inne nie mają charakteru VIP. Oznacza to, że prace naziemne związane z realizacją szkolenia wykonuje sam szkolony. Z drugiej strony, w odróżnieniu od rzeczywistości aeroklubowej, pomimo obecności na lotnisku niekiedy sporej grupy licencjonowanych i doświadczonych pilotów nie ma wobec szkolonych oczekiwań, że będą wykazywać się służebnością wobec bardziej zaawansowanych szybowników bez wzajemności ze strony tych drugich. Choć niepisana, i nawet niewypowiedziana, w Milewie obowiązuje zasada udzielania sobie wzajemnie pomocy bez względu na status pilota.
Szkolenie odbywa się na należącym do członków Klubu Lotniczego Milewo, nowo wyremontowanym szybowcu Puchacz. Latamy wyłącznie ze startem za samolotem.
Panuje przekonanie, że szkolenie za samolotem jest droższe aniżeli za wyciągarką. Istotnie, porównanie ofert organizacji, które szkolą z wykorzystaniem obydwu metod startu wskazuje, że szkolenie podstawowe ze startem za samolotem jest droższe. Ale to tylko część całości obrazu.
Zaznaczam, że są ośrodki, w których lata się wyłącznie ze startem za wyciągarką. Ponadto start za wyciągarką dostarcza dużo wrażeń i warto jest się przeszkolić na wyciągarkę nawet po uzyskaniu uprawnienia na start za samolotem holującym.
Tym niemniej trzeba wiedzieć, że rozpoczęcie lotu termicznego ze startem za samolotem jest pewniejsze, łatwiejsze, a dla początkującego szybownika także bezpieczniejsze aniżeli ze startem za wyciągarką. W związku z tym nie wszystkie aerokluby, o ile posiadają samolot holujący, dopuszczają do pierwszych lotów termicznych ze startem za wyciągarką. Taka postawa ośrodka szkolenia, w moim odczuciu słuszna, wymusza na uczniach przeszkolenie na start za samolotem. Przeszkolenie na start za samolotem wymaga wykonania przynajmniej 10 lotów, co w przybliżeniu stanowi ¼ liczby lotów realizowanych w szkoleniu podstawowym za samolotem. Innymi słowy zdobycie umiejętności pozwalających na łatwiejsze i bezpieczniejsze rozpoczęcie lotu termicznego wymaga szkolenia za samolotem lub tańszego szkolenia za wyciągarką + ¼ kosztów szkolenia podstawowego za samolotem, a ceny obydwu wariantów są do siebie tak zbliżone, że ewentualne różnice można uznać za pomijalne.
Zakładam, że o ile nie zdarzy się nic nieprzewidzianego, każdy uczeń szkolący się do przywileju "szybowce" w ciągu jednego dnia lotnego wykona przynajmniej 6 lotów lub 90 min lotu termicznego.
Minima szkoleniowe dla kandydatów do licencji szybowcowej z przywilejem „szybowce” opisane są w SFCL.130 SPL. W uproszczeniu – trzeba wylatać przynajmniej 15 godzin, w tym przynajmniej 10 godzin z instruktorem i 2 godziny samodzielnie. Ponadto, trzeba wykonać przynajmniej 45 startów i lądowań oraz samodzielny lot nawigacyjny na odległość min. 50 km. lub lot nawigacyjny z instruktorem na odległość min. 100 km.
Należy mieć świadomość, że są to wielkości minimalne, znajdujące zastosowanie w odniesieniu do jednostek szczególnie uzdolnionych. Przeciętny, w pozytywnym znaczeniu tego słowa, zdrowy człowiek powinien założyć, że nabycie umiejętności niezbędnych do zdania egzaminu praktycznego do SPL nastąpi po przekroczeniu minimów o około 25%.
Dzięki zindywidualizowanemu trybowi szkolenia, elastycznemu programowi oraz możliwości wykorzystania w szkoleniu motoszybowca poważnie usposobiony uczeń może oczekiwać, że szkolenie do licencji SPL z przywilejem „szybowce” zajmie nie więcej niż trzy tygodnie, czyli tyle czasu, ile większość ośrodków szkolenia rezerwuje na przeprowadzenie tzw. szkolenia podstawowego, a podstawówka zazwyczaj jest najlepiej zorganizowanym, najmniej czasochłonnym etapem szkolenia. Trzytygodniowy czas szkolenia (albo 21 dni lotnych) dotyczy kandydatów bez doświadczenia lotniczego. Czas szkolenia posiadaczy licencji samolotowych jest krótszy.
Na potwierdzenie deklaracji odnośnie czasu szkolenia podaję dwa przykłady z dotychczasowej działalności:
- szkolenie do licencji SPL pilota liniowego. W czwartym dniu lotnym, po wykonaniu 11 lotów w czasie 5h12min. uczeń-pilot poleciał samodzielnie. Po kolejnych trzech dniach lotnych może się pochwalić 27 lotami w łącznym czasie 8h26min. Zakończenie szkolenia z przelotem włącznie zamknie się w jeszcze jednym, najwyżej dwóch dniach lotnych. Całość szkolenia realizowanego z uwzględnieniem skrótów wynikających z zaliczenia dotychczasowego doświadczenia lotniczego zajmie dziewięć dni.
- szkolenie do SPL licealistki, lat 14. Pierwszy lot samodzielny wykonała w siódmym dniu lotnym. Miała wówczas za sobą 40 lotów z instruktorem w czasie 11h i 36min. Jeśli pogoda pozwoli, po kolejnych dwóch lub trzech dniach szkolenia uczennica poleci na samodzielny lot termiczny.
Ze względu na ograniczenia eksploatacyjne statku powietrznego masa ciała kandydata do szkolenia szybowcowego nie może przekraczać 100 kg.
Wymagania wstępne
Wymagania wobec kandydatów do szkolenia:
UWAGA: Kandydat może rozpocząć szkolenie poniżej 14-go roku życia, zakończyć program szkolenia wkrótce po przekroczeniu 14-go roku życia, ale nie uzyska licencji SPL przed ukończeniem 16-stu lat.
Dokumenty, jakie musi przedłożyć kandydat dla potwierdzenia wymaganych warunków progowych przed lub w trakcie szkolenia praktycznego:
Terminy szkoleń
Latamy w większość dni lotnych. Szkolenie ma charakter zindywidualizowany. Kandydaci mają możliwość zapoznania się z dostępnymi terminami i zapisania się na dogodne dla siebie dni w zakładce REZERWACJE.
MOTOSZYBOOWCE TURYSTYCZNE
Miejsca szkolenia:
Minimalny czas szkolenia w locie do przywileju TMG wpisywanego do licencji SPL przepisy określają na 6 godzin; rzeczywisty czas szkolenia uzależniony jest od predyspozycji i doświadczenia kandydata.
Terminy szkoleń
Szkolenie ma charakter wybitnie indywidualny i odbywa się wg. dat wybranych przez ucznia w formularzu rezerwacyjnym. Sugeruję zająć wszystkie trzy sloty na dany dzień. Wówczas cały swój czas instruktor poświęci szkolonemu. Alternatywnie można zarezerwować jeden slot i w porozumieniu z DTO ustalić, czy lekcja odbędzie się w godzinach porannych, czy późno popołudniowych.
Szkolenia realizowane są na motoszybowcu turystycznym Grob G109 (A).
Ze względu na ograniczenia eksploatacyjne statku powietrznego masa ciała kandydata nie może przekraczać 105 kg.
Szkolenie licencjonowanych pilotów szybowcowych ubiegających się o rozszerzenie przywilejów wynikających z licencji SPL.
Warunki:
Aby rozpocząć szkolenie kandydat musi posiadać ważną licencję SPL/spełniać wymogi bieżącej praktyki lotniczej zgodnie z SFCL.160 SPL a), tj.:
lub
Dokumenty, jakie musi przedłożyć kandydat dla potwierdzenia wymaganych warunków progowych przed lub w trakcie szkolenia praktycznego:
Minimalny czas szkolenia w locie wynosi 4 godz. lotu z instruktorem i 2 godziny lotu samodzielnego. Na zrealizowanie pełnego kursu w czasie sześciu godzin w ciągu jednego dnia mogą liczyć piloci z doświadczeniem samolotowym i zaprawieni w szkoleniu instruktorzy, tzn. tacy, którzy potrafią wykonywać po ponad 30 lotów szkolnych przez kilkanaście dni z rzędu i nie odczuwają zmęczenia. Dla pozostałych kandydatów czas szkolenia w locie i ilość dni, jakie należy poświęcić szkoleniu ulegają wydłużeniu stosownie do posiadanego doświadczenia. Umiejętność poprawnego lotu po kręgu oraz swoboda pilotażu podczas startu i lądowania mają większe znaczenie aniżeli tysiące przelecianych kilometrów. Zwykle całość szkolenia pilota licencjonowanego bez doświadczenia samolotowego zajmuje ok. 8 godzin.
Czas szkolenia pilota szybowcowego, który posiada licencję na inną kategorię statków powietrznych, z wyjątkiem licencji na balony, może być skrócony o 10 % czasu lotu w charakterze dowódcy tego rodzaju statku powietrznego, jednakże nie może być krótszy aniżeli 3 godziny. I innymi słowy czas szkolenia w locie może być skrócony do 3 godz.
Wyszkolenie się do licencji SPL na motoszybowcu turystycznym jest doskonałym, bo szybkim, sposobem na zdobycie dodatkowych punktów dla osób ubiegających się o przyjęcie na kierunek „pilotaż” w uczelniach, które uwzględniają doświadczenie lotnicze kandydatów.
Minima szkoleniowe dla kandydatów do licencji szybowcowej z przywilejem TMG opisane są w SFCL.130 SPL. W uproszczeniu – trzeba wylatać przynajmniej 15 godzin, w tym przynajmniej 10 godzin z instruktorem i 2 godziny samodzielnie. Ponadto, trzeba wykonać przynajmniej 45 startów i lądowań oraz samodzielny lot nawigacyjny na odległość min. 150 km. na motoszybowcu turystycznym, podczas którego wykonuje się jedno lądowanie z pełnym zatrzymaniem na lotnisku innym niż lotnisko odlotu.
Czas szkolenia posiadaczy licencji innych niż licencja na balony może ulec skróceniu zgodnie z SFCL.130 SPL lit. b).
Wymagania wstępne
Wymagania wobec kandydatów do szkolenia:
UWAGA: Kandydat może rozpocząć szkolenie poniżej 14-go roku życia, zakończyć program szkolenia wkrótce po przekroczeniu 14-go roku życia, ale nie uzyska licencji SPL przed ukończeniem 16-stu lat.
Dokumenty, jakie musi przedłożyć kandydat dla potwierdzenia wymaganych warunków progowych przed lub w trakcie szkolenia praktycznego:
Teoretyczny kurs szybowcowy:
Zachęcam do skorzystania z oferowanego przez ATO Avioner kursu online, aczkolwiek kursy zrealizowane w innych ośrodkach oraz zaświadczenia o zdaniu egzaminu teoretycznego przed LKE również są uznawane. Proszę zwrócić uwagę na termin ważności każdego z dokumentów.
Teoretyczny kurs motoszybowcowy
Kursy w wymiarze 5 godzin lekcyjnych przeprowadzane są indywidualnie. Terminy do ustalenia z zainteresowanymi. Warunkiem zaliczenia kursu teoretycznego do TMG jest uczestnictwo w zajęciach.
Zaświadczenia o ukończeniu szkolenia teoretycznego w innym ośrodku są honorowane. Kurs online oferuje ATO Avioner.
System rezerwacji lotów ma na celu zapewnienie efektywnego wykorzystania czasu oraz umożliwienie uczniom zaplanowania terminarza szkolenia stosownie do ich potrzeb i możliwości.
Na każdy dzień lotny dostępne są tylko trzy miejsca.
W celu dokonania rezerwacji należy:
1. Sprawdzić w kalendarzu, czy w interesującym nas czasie są dostępne wolne miejsca. Miejsca zajęte oznaczone są inicjałami posiadaczy rezerwacji.
2. Kliknąć na dzień w kalendarzu i
- dokonać rezerwacji
lub
- jeśli nie posiadamy konta, wypełnić kwestionariusz i po założeniu konta dokonać rezerwacji.
3. W ciągu 24 godzin od złożenia rezerwacji dokonać wpłaty rezerwacyjnej, która wynosi 300 zł/miejsce/dzień. Rezerwacje nieopłacone będą usuwane po dwóch dniach od złożenia.
Opłatę rezerwacyjną proszę kierować na:
- rachunek bankowy nr 13 1050 1894 1000 0097 3730 6788
lub
- blikiem na nr telefonu 502 10 12 76.
W tytule płatności należy podać imię i nazwisko osoby, której rezerwacja jest opłacana i dzień lub dni, których rezerwacja dotyczy.
Opłata rezerwacyjna jest bezzwrotna w przypadku nieprzystąpienia ucznia do lotów w zarezerwowanym dniu; odliczana od opłaty za instruktora przy rozliczaniu należności za loty; zwracana lub przenoszona na inny dzień w przypadku odwołania lotów.
Co daje licencja SPL?
Odpowiedź formalna: przywileje dotyczące wykonywania czynności pilota dowódcy na szybowcach. Szczegóły i ograniczenia zawarto w SFCL.115 SPL.
Odpowiedź zrozumiała dla normalnego człowieka: możliwość latania szybowcem bez angażowania w aktywność (i opłacania) instruktora. Ograniczenia – patrz SFCL.115 SPL.
Ponadto:
Co daje przywilej TMG?
Uzyskanie przywileju TMG jest dobrym rozwiązaniem dla osób, które chcą wcześnie, przy stosunkowo niewielkich kosztach rozpocząć latanie z napędem. Można też liczyć na niewielką oszczędność w stosunku do kosztów pełnego, 45-cio godzinnego szkolenia do PPL.
Co to jest przywilej „szybowce” i przywilej TMG w licencji SPL?
Dla osoby, która dotychczas nie miała do czynienia z GA w ogóle, a z szybownictwem w szczególności, termin licencja szybowcowa (SPL) z przywilejem szybowce (S) lub z przywilejem motoszybowce (TMG) może być niezrozumiały.
Zacznijmy od tego, że jest licencja szybowcowa, jest licencja samolotowa, ale nie ma licencji motoszybowcowej. Piloci latający na motoszybowcach posiadają albo licencję szybowcową, albo samolotową, albo jedną i drugą. Nas interesuje licencja szybowcowa (SPL).
Posiadacz licencji szybowcowej może latać na takim rodzaju statków powietrznych, do jakich został przeszkolony i zdając egzamin przed Lotniczą Komisją Egzaminacyjną uzyskał stosowne uprawnienie. Owe uprawnienie nazywa się przywilejem.
Od jakiego szkolenia zacząć - szybowcowego czy TMG?
Jednoznacznej odpowiedzi nie ma.
Ze względu na ciągle niewielką ilość motoszybowców w ośrodkach szkolenia lotniczego jak i przyzwyczajenia z minionych dziesięcioleci, szkolenia szybowcowe w Polsce zazwyczaj, zgodnie ze swoja nazwą, realizowane są na szybowcach. Po zakończeniu takiego szkolenia kandydat przystępuje do egzaminu praktycznego z lotu szybowcem, a po jego zdaniu otrzymuje licencję szybowcową SPL z przywilejem „szybowce”. Do niedawna była to jedyna ścieżka szkolenia, a TMG było dodatkiem do licencji szybowcowej.
Taki model szkolenia w dalszym ciągu bardzo często stosowany jest w aeroklubach. Poszerzenie licencji SPL o przywilej motoszybowce turystyczne (TMG) odbywa się poprzez min. 6 godzin szkolenia teoretycznego + 6 godzin szkolenia w locie, w tym 4 godziny z instruktorem.
Jednakże obecnie obowiązujące przepisy pozwalają nie tylko na wykorzystanie motoszybowca na dowolnych etapach szkolenia do licencji SPL z przywilejem „szybowce”, ale dają także możliwość odbycia całego szkolenia do licencji szybowcowej na motoszybowcu turystycznym. W ostatniej z przedstawionych sytuacji licencja ograniczona jest do przywileju „motoszybowce turystyczne” (TMG). Tak jak w przypadku szybowców, uzyskanie licencji z przywilejem TMG uwarunkowane jest zdaniem egzaminu praktycznego przed LKE.
Może się zdarzyć tak, że posiadacz licencji szybowcowej z przywilejem motoszybowiec turystyczny (SPL(TMG)) nigdy nie latał klasycznym szybowcem. Droga do latania szybowcem nie jest dla takiej osoby zamknięta. Trzeba jedynie poszerzyć posiadaną licencję SPL o przywilej „szybowce”, co według przepisów powinno zająć nie mniej niż 7 godzin szkolenia w locie, w tym 3 godziny z instruktorem.
Wyszkolenie się na TMG i przeszkolenie na szybowce wydaje się być mniej czasochłonne a niżeli zdobywanie uprawnień w odwrotnej koolejności, ale motoszybowiec jest trudniejszy w pilotażu od szybowca, a przynajmniej od szybowca szkolnego.
Motoszybowiec to bardziej szybowiec czy samolot?
Planując zakup motoszybowca wyobrażałem sobie, że jest to wyposażony w zespół silnik-śmigło szybowiec, dzięki czemu po starcie i nabraniu wysokości będę mógł latać jak szybowcem, a ponieważ silnik będzie wówczas wyłączony, koszty eksploatacyjne będą na poziomie szybowcowych. Tak nie jest.
W lataniu po kręgu wyłączanie silnika nie wchodzi w grę. W locie termicznym względnie bezstresowe i bezpieczne latanie bez napędu jest możliwe tylko jeśli podstawy chmur utrzymują się na wysokości nie mniejszej niż 1800 m AGL, a średnia siła noszeń nie spada poniżej 2 m/s. Owszem, w bardzo dobrych warunkach da się wykonać przelot bez wykorzystania napędu, ale w przeważającej większości warunków pogodowych i dla większości pilotów latanie motoszybowcem bardziej przypomina latanie samolotowe aniżeli szybowcowe.
Możliwość wykonania lotu w niemal dowolnym kierunku, na wysokości, na jakiej szybowce latają tylko po kręgu, bez obaw o dolot do lotniska i w warunkach pogodowych, w jakich hangaru szybowcowego się nawet nie otwiera może stanowić wartość dla licencjonowanego pilota szybowcowego.
Jakie szkolenie wybrać?
Jeśli kandydat na początku swojej lotniczej przygody chce spędzić dużo czasu w środowisku innych adeptów, powinien wybrać szkolenie za wyciągarką lub za samolotem w aeroklubie.
Szkolenie grupowe niesie ze sobą konieczność spędzenia na lotnisku przynajmniej dwóch tygodni i jest to czas intensywnej pracy fizycznej. Uściślając, minimum dwa tygodnie zajmuje szkolenie podstawowe, tj. ok 50 lotów z instruktorem i 5 samodzielnych po kręgu w szkoleniu za wyciągarką lub ok 35 z instruktorem i 5 samodzielnie w szkoleniu za samolotem. Realizacja kolejnych etapów zależy od dyspozycyjności kandydata, pogody, warunków w jakich operuje organizacja i sprawności jej działania. Zamknięcie całości szkolenia w ciągu dwóch miesięcy jest możliwe choć mało prawdopodobne, w ciągu dwóch lat najbardziej prawdopodobne, w ciągu czterech lat – również się zdarza.
Jeśli kandydatowi zależy na szybkim uzyskaniu licencji z przywilejem szybowce – zapraszam do swojej organizacji na szkolenie za samolotem. Przy codziennej dostępności ucznia 21 dni lotnych to więcej czasu aniżeli trzeba na realizację całości szkolenia. O pozornych oszczędnościach, jakie niesie ze sobą szkolenie za wyciągarką pisałem w zakładce „szkolenie praktyczne”.
Najszybciej szkolenie do SPL można zrealizować na motoszybowcu turystycznym i wcale nie jest to wariant droższy od szkolenia do przywileju „szybowce”, a po uzyskaniu licencji pilot korzysta z niezależności, jakiej próżno szukać w lataniu szybowcem. Ponadto, albo jednakże, w motoszybowcu pilot czuje się bardziej jak w samolocie aniżeli w szybowcu.
Ile kosztuje szkolenie i dlaczego tak drogo?
Poniższe wyliczenia mają charakter szacunkowy i opierają się na podanych w cenniku kosztach elementów składowych.
Przed dwoma lub trzema laty (2023/24?) temat omawiany był przez członków różnych aeroklubów na forum FB SZYBOWNICY. W domyśle chodziło o szkolenie za wyciągarką z przeszkoleniem na start za samolotem. Padały kwoty od 15 000 do 20 000 PLN. Ponieważ moja organizacja nie szkoli za wyciągarką, w tym obszarze musimy zaufać kalkulacjom przeprowadzonym przez pilotów z innych ośrodków.
Program minimum. Uśredniona wysokość holu 500m.
45 holi x 200 zł. = 9000 zł.
45 startów x 50 zł. = 2250 zł.
15 godzin lotu szybowca x 150 zł = 2259 zł.
15 godzin lotu i nadzoru instruktorskiego x 120 zł = 1800 zł.
Opłata za infrastrukturę ~15 x 10 zł. = 150 zł.
RAZEM - 15450 zł.
Bezpiecznie jest zarezerwować na szkolenie praktyczne 20000 zł.
2. Szkolenie praktyczne do licencji SPL z ograniczeniem do przywileju TMG. Kandydat bez doświadczenia lotniczego.
Minimum:
15 godzin lotu motoszybowca x 650 zł = 9750 zł
15 godzin lotu i nadzoru instruktora x 150 zł = 2250 zł
Lądowania na lotniskach obcych – ok. 200 zł
RAZEM – 12200 zł. Bezpiecznie jest zarezerwować na szkolenie praktyczne 18000 zł.
3. Szkolenie praktyczne posiadacza licencji SPL do przywileju TMG.
Minimum:
6 godzin lotu motoszybowca x 650 zł = 3900 zł
6 godzin lotu i nadzoru instruktora x 150 zł = 900 zł
Lądowania na lotniskach obcych – ok. 100 zł
RAZEM – 4900 zł.
Bezpiecznie jest zarezerwować na szkolenie praktyczne 6500 zł.
4. Szkolenie praktyczne do przywileju TMG posiadacza licencji szybowcowej i samolotowej z nalotem PIC na samolotach > 30 godzin. SFCL.130.SPL b)
Minimum:
3 godziny lotu motoszybowca x 650 zł = 1950 zł.
3 godziny lotu i nadzoru instruktora x 150 zł = 450 zł.
Lądowania na lotniskach obcych – ok 100 zł.
RAZEM – 2500 zł
Konieczność zwiększenia czasu szkolenia w locie w tym przypadku jest mało prawdopodobna.
5. Szkolenie praktyczne do licencji SPL z przywilejem TMG posiadacza licencji samolotowej z nalotem > 70 godzin. SFCL.130.SPL b)
Minimum:
8 godzin lotu motoszybowca x 650 zł = 5200
8 godzin lotu i nadzoru instruktora x 150 zł = 1200 zł.
Lądowania na obcych lotniskach – ok 100 zł
RAZEM – 6500 zł
Konieczność zwiększenia czasu szkolenia w locie w tym przypadku jest mało prawdopodobna.
6. Szkolenie praktyczne do licencji SPL z przywilejem „szybowce” posiadacza licencji samolotowej z nalotem > 70 godzin. SFCL.130.SPL b)
Minimum:
35 holi x 200 zł. = 7000 zł.
35 startów x 50 zł. = 1750 zł.
8 godzin lotu szybowca x 150 zł = 1200 zł.
8 godzin lotu i nadzoru instruktorskiego x 120 zł = 960 zł.
Opłata za infrasrtukturę 10 x 10 zł. = 100 zł.
RAZEM - 11000 zł.
Bezpiecznie jest zarezerwować na szkolenie 12000 zł.
7. Przeszkolenie na start za samolotem.
Uśredniona wysokość holu 500 m.
Minimum:
10 holi x 200 zł. = 2000 zł.
10 starów x 50 zł = 500 zł.
Opłata za szybowiec – 100 minut x 2,50 zł = 250 zł
Loty i nadzór instruktorski – 100 minut x 2.00 zł = 200 zł
RAZEM – 2950 zł.
Piloci świeżo po otrzymaniu licencji powinni zarezerwować na przeszkolenie 4000 zł.
8. Przeszkolenie do przywileju „szybowce” posiadacza SPL z ograniczeniem do TMG.
Minimum: 7 godzin lotu, w tym przynajmniej 3 godziny z instruktorem. Przepisy nie określają minimalnej ilości lotów; zakłada się potrzebę wykonania przynajmniej 35 lotów.
35 holi x 200 zł. = 7000 zł.
35 startów x 50 zł. = 1750 zł.
7 godzin lotu szybowca x 150 zł = 1050 zł.
7 godzin lotu i nadzoru instruktorskiego x 120 zł = 840 zł.
Opłata za infrastrukturę 10 x 10 zł. = 100 zł.
RAZEM - 10740 zł.
Bezpiecznie jest zarezerwować na szkolenie 12000 zł.
9. Lądowanie w terenie przygodnym.
20 holi x 160 zł. = 3200 zł.
20 startów x 50 zł. = 1000 zł.
2 godziny lotu szybowca X 150 zł. = 300 zł.
2 godziny lotu i nadzoru instruktorskiego x 120 zł = 240 zł.
Opłata za infrastrukturę 2 x 10 zł. = 20 zł.
RAZEM - 4760 zł.
Realizacja całości zadania w ciągu jednego dnia jest możliwa, jednakże wymaga dużej odporności ucznia na wysiłek. Należy się liczyć z rozłożeniem szkolenia na dwa a nawet na trzy dni.
10. Akrobacja podstawowa.
17 holi x 300 zł. = 5100 zł.
4,5 godz. lotu szybowca x 150 zł. = 675 zł.
4,5 godz. lotu i nadzoru instruktora = 540 zł.
17 startów x 50 zł. = 850 zł.
Opłata za infrastrukturę lotniska 3 x 10 zł = 30 zł.
RAZEM – 7195
Przy sprzyjających warunkach termicznych ilość holi może ulec znacznemu zmniejszeniu, jednakże kosztem wydłużonego czasu lotu.
Co zawiera lot zapoznawczy szybowcem?
Za 600 zł wzbijemy się na kilometr wysokości nad lotniskiem. Czas lotu wynosi od 15 do 25 min. zależnie od wybranego przez zamawiającego przebiegu. Możemy latać spokojnie i długo bądź krócej, ale z zapadającym w pamięć widokiem ziemi nad głową, chwilowym poczuciem stanu nieważkości albo zwielokrotnionej wagi ciała. Na życzenie pasażer będzie miał możliwość spróbować sterowania szybowcem w locie swobodnym.
Za 400 zł. samolot wyholuje nas na 600 m., żebyśmy po ok 15 minutach spokojnego lotu wylądowali na lotnisku startu. Na życzenie pasażer będzie miał możliwość spróbować sterowania szybowcem w locie swobodnym.
Co zawiera lot zapoznawczy motoszybowcem?
Przede wszystkim próbę sterowania statkiem powietrznym, jeśli pasażer sobie zażyczy. Szkoda byłoby nie spróbować, ale szkoda by też było przeznaczyć cały lot na pracę sterami, kiedy otaczają nas niecodzienne widoki, a motoszybowcem można dolecieć prawie wszędzie i zobaczyć prawie wszystko, co nas interesuje.
Za najciekawsze uważam trasy nad Jezioro Zegrzyńskie i do Płocka, ale chęć obejrzenia z lotu ptaka własnej okolicy jest całkowicie zrozumiała. Niestety, z niewielkimi odstępstwami, nie latamy na wschód od linii Płońsk-Wyszogród i na południe od linii Płońsk-Nasielsk.
Jak podano w cenniku, laty odbywają się na kierunkach: Wyszogród, Płock, Sierpc, Mława, Przasnysz, Maków Mazowiecki, Pułtusk, Jezioro Zegrzyńskie.
Stanisław Sawicki
Jeśli nie odbiorę telefonu, proszę zostawić wiadomość głosową. Oddzwonię najpóźniej następnego dnia.
Email: sawicki_stanislaw@wp.pl
Pocztę elektroniczną wykorzystuję jedynie do wymiany dokumentów z osobami, z którymi wcześniej nawiązałem współpracę. Na inne maile, w tym zapytania, nie odpowiadam.
Adres do korespondencji:
Kielczykowizna 1A
05-326 Poświętne